Social Items

Kawalan Harga Simen

Penggiat industri pengilangan simen di negara ini bersetuju untuk mengekalkan harga barang kawalan itu. Feb 12 2020 Menterinya Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata perbandingan harga diperoleh daripada maklum balas Notis 21 Akta Kawalan Harga dan Anti-Pencatutan 2011AKHAP 2011 terhadap empat pengilang simen utama pada 3 Februari lalu.


Harga Simen Akan Naik Sampai 50 Ini Ke Salah Satu Sebab Rumah Semakin Mahal Soscili

Berikutan pengambilalihan ni dalam beberapa minggu yang lalu berita melaporkan yang harga simen nampaknya mula naik mendadak.

Kawalan harga simen. Ini telah dinyatakan dalam Syarat-Syarat Khas bagi Pemborong Simen di bawah Peraturan-peraturan Kawalan Bekalan 1974 dan bukan keputusan mutlak syarikat pengeluar. Umum mengetahui pasaran barangan binaan perumahan dikawal oleh sebilangan pengilang dan ini mewujudkan keadaan kartel. Jun 19 2019 Menurut Saifuddin pihaknya telah mengadakan pertemuan dengan pemain industri simen susulan ura-ura kenaikan harga bahan binaan tersebut.

Namun kawalan harga tidak begitu berjaya menangani inflasi. Feb 13 2020 February 13 2020 1013 AM. Simen besi dan kayu wajar dijadikan barangan kawalan dan tidak boleh dinaikkan sewenang-wenangnya.

Menteri berkenaan Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam kenyataan pada Rabu berkata pemeriksaan itu dibuat berikutan aduan yang diterima daripada Persatuan. Hasil pemeriksaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal. Feb 12 2020 Hasil pemeriksaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna KPDNHEP ke atas harga simen mendapati tiada kenaikan harga berlaku di peringkat pengilangan simen.

Selain itu apabila perbandingan harga tahun-ke-tahun dilakukan didapati berlaku penurunan harga dan kos untuk simen di peringkat pengilang. Disertakan di bawah maklumat perbandingan harga jualan simen di peringkat 4 pengilang simen utama tersebut untuk 4 tahun berturut-turut. Jelas beliau dalam pertemuan tersebut pihaknya memaklumkan bahawa pemain industri tertakluk kepada Akta Kawalan Bekalan yang meletakkan syarat bahawa kerajaan perlu dimaklumkan jika harga simen hendak dinaikkan.

NSTPMOHD YUSNI ARIFFIN. Jun 23 2019 Rabu lalu Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata penggiat industri pengilangan simen di negara ini bersetuju untuk mengekalkan harga barang kawalan itu selepas kementeriannya mengadakan pertemuan dengan penggiat industri simen. Jun 17 2019 Katanya Bahagian Penguatkuasaan KPDNHEP akan segera mengeluarkan notis mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 kepada 19 kilang pengeluar simen seluruh negara.

Jun 17 2019 Foto. Senarai Barang-Barang Kawalan Berjadual. Barang-barang yang diisytiharkan sebagai barang-barang kawalan di bawah Seksyen 5 Akta Kawalan Bekalan 1961 dan dinyatakan dalam Jadual 1 Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974.

Kawalan harga pada semen dan keluli besi telah meningkat selama 10 tahun. PUTRAJAYA Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna KPDNHEP akan mengeluarkan notis segera kepada 19 kilang pengeluar simen seluruh negara susulan laporan bahawa harga bahan binaan itu akan naik secara mendadak. Saifuddin berkata notis ini dikeluarkan untuk mendapatkan penjelasan daripada syarikat terbabit berkenaan punca kenaikan harga simen yang mana ia harus dijawab.

Mereka ini akan menggunakan kuasa kartel untuk kepentingan diri sendiri. Feb 12 2020 Hasil pemeriksaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna KPDNHEP ke atas harga simen mendapati tiada kenaikan harga berlaku di peringkat pengilangan. Mungkin penting untuk kita perhatikan walaupun simen bukan barangan kawalan yang bermaksud setiap syarikat simen boleh letakkan harga mereka sendiri ini bermakna apabila syarikat utama mengubah harganya yang lain pun akan ikut serta.

Justeru tiada cara lain kecuali mengawal harga. Jun 16 2019 Pemain industri akan dipanggil bincang isu harga simen. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan memanggil pemain industri simen untuk bermesyuarat susulan cadangan mereka.

Terdahulu tular di media sosial berhubung dakwaan kenaikan harga simen dari 20 hingga 50. Saifuddin berkata notis itu dikeluarkan untuk mendapatkan penjelasan daripada syarikat yang terbabit berkenaan punca kenaikan harga simen yang mana ia harus. Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata keputusan berkenaan dimuktamadkan selepas kementeriannya mengadakan pertemuan dengan penggiat industri simen semalam.

Feb 13 2020 KUALA LUMPUR Hasil pemeriksaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna KPDNHEP ke atas harga simen mendapati tiada kenaikan harga berlaku di peringkat pengilangan simen. Selanjutnya simen telah dikendalikan oleh kerajaan sejak tahun 1995 dan keluli besi telah dikendalikan oleh kerajaan selama lebih dari 36 tahun. Jun 17 2019 Katanya Bahagian Penguatkuasaan KPDNHEP akan segera mengeluarkan notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 kepada 19 kilang pengeluar simen seluruh negara.

Menteri berkenaan Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam kenyataan berkata pemeriksaan itu dibuat berikutan aduan yang diterima daripada Persatuan. Menterinya Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga. Jun 17 2019 Untuk makluman sebarang keputusan oleh mana-mana syarikat pengeluar simen yang berlesen untuk menaikkan harga simen perlu terlebih dahulu dirujuk dan mendapat kelulusan KPDNHEP.

Simen di peringkat pengilangan simen.


Lesen Bagi Barang Kawalan Berjadual


Wee Ka Siong Saya Pernah Menulis Di Laman Facebook Pada 15 Jun 2019 Mengenai Kenaikan Harga Simen Dan Konkrit Yang Amat Menakjubkan Akibat Daripada Monopoli Industri Pembekalan Simen Setelah Ytl Cement


Show comments
Hide comments

No comments